O pleno extraordinario convocado en Vigo polo alcalde para defender o AVE Vigo-O Porto no horizonte de 2030 e o AVE directo a Madrid por Cerdedo aprobou, co voto do grupo de goberno e a abstención do BNG –o PP abandonou a sala cualificando a sesión de “farsa”–, a moción defendida polo propio Abel Caballero, aínda que se converteu nun cruzamento de acusacións entre PSOE e PP, e tamén de reproches do rexedor cara ao BNG, e incapaz de chegar a un acordo unánime de cidade para a defensa duns proxectos de infraestruturas estratéxicas.
O rexedor olívico, encargado de defender a posición do goberno local, fixo un repaso de todas as vicisitudes polas que pasaron as conexións ferroviarias de Vigo (tanto a Madrid como ao Porto), remontándose ao ano 2002, cando o goberno de Aznar e Álvarez Cascos “deixaron á cidade sen AVE” directo a Madrid, e afeou que o alcalde nacionalista de entón, Lois Pérez Castrillo, aceptou a solución de trazado que obrigaba a ir por Santiago e o Concello “no seu conxunto” non tivo “coraxe” de defender o AVE directo.
Así mesmo, recoñeceu que, sendo candidato á alcaldía por primeira vez, en 2007, tivo “dúbidas” sobre a actuación do entón goberno socialista de Zapatero achega do AVE e que por iso lanzou o ‘órdago’: non aspiraría á Alcaldía se non se garantía o AVE a Madrid por Cerdedo para 2012. Caballero negou posteriormente, e en varias ocasións, que condicionase a súa candidatura a ese prazo, e chegou a matizar que, en realidade, a súa demanda era que o AVE chegase ao mesmo tempo a Vigo que á cidade da Coruña, pero este mércores, no pleno, variou a súa versión, 17 anos despois.
“Zapatero lanzou o estudo informativo, pero non ía suficientemente rápido e eu planteime”, explicou, recoñecendo que puxo sobre a mesa renunciar á candidatura, e engadiu: “Tiña dúbidas. Pero esa foi a decisión crave para ter AVE, porque inmediatamente Touriño (entón presidente da Xunta) instou a Fomento a facer o AVE a Vigo e Fomento dixo que si, por iso fíxose a declaración de impacto ambiental”, aseverou. “Se seguise Zapatero teriamos AVE hai moitos anos”, proclamou. O alcalde tamén rememorou que “infelizmente”, o PSOE foi substituído no Executivo polo PP de Rajoy e “empezou a freada” ao AVE por Cerdedo, que logo foi retomado por Pedro Sánchez. O actual goberno socialista “tivo que empezar de cero”, subliñou, e sinalou que xa se produciron avances, como o estudo hidroxeolóxico.
Con respecto ao Saída Sur e ao AVE ao Porto, reiterou que foi grazas a el que se fixo a entrada desde o Eixo Atlántico nun túnel, porque o proxecto inicial, en superficie, desbarataría “para sempre” a posibilidade de continuar o trazado cara á fronteira portuguesa. Así, defendeu que esa Saída Sur tamén está en marcha, coas catas arqueolóxicas, o estudo de alternativas e o estudo informativo “que estará acabado a principios de 2025”. Caballero insistiu en que o prazo de 2030, referendado nos cumes hispanolusas de Garda (2020) e Viana (2022), para a conexión co Porto é “irrenunciable” e que o seguirá defendendo “por encima do Goberno e por encima do partido”.
Ademais, o alcalde aproveitou a súa intervención para anunciar a convocatoria de tres concertos reivindicativos e manifestacións os próximos 26 de novembro, 11 de decembro e 3 de xaneiro para reivindicar e defender o AVE a Madrid, o AVE ao Porto e a nova autovía Vigo-O Porriño en túnel.
PLENO PARA “LAVAR A CARA” DO PSOE
Pola súa banda, o grupo municipal do PP lamentou que Caballero convocase un pleno, sen acordar un texto coa oposición nun tema tan importante, coa única finalidade de “saír como auténtico defensor do AVE” e “desviar responsabilidades, sementar discordia e lavarlle a cara ao PSOE”, despois de que Pedro Sánchez trasladase que a súa prioridade é o AVE Madrid-Lisboa e non o Vigo-O Porto. “Esta é unha moción obscena, ventaxista e tramposa, e faise un uso perverso do Pleno polo interese político de Abel Caballero e do PSOE”, censurou o portavoz ‘popular’, Miguel Martín, que sinalou que o grupo de goberno expuxo no seu texto “unha encerrona, con puntos imposibles de aceptar, buscando o voto en contra do PP”.
Tras lembrar as promesas incumpridas de gobernos socialistas sobre o AVE, cuestionou “que fixo” Sánchez nos últimos anos, senón “estudos e pór escusas”. “Debería ser o alcalde o que pedise perdón, pero o pasado, pasado está (…) pedímoslle altura de miras, que busque unha alianza para facer do AVE unha cuestión de cidade e non partidista”, reclamou, antes de concluír que “a influencia que ten o rexedor no Goberno de Madrid é ‘cero patatero'” e, á hora da verdade, decatouse dos plans de Sánchez sobre o AVE Vigo-O Porto “como todos, pola prensa”.
O PP presentou unha emenda para que se eliminasen os puntos referentes ao recoñecemento ao Goberno de España “de seguir co proxecto paralizado e abandonado polo goberno de Rajoy”, e tamén o relativo á esixencia dunha desculpa por parte de PP e BNG. Miguel Martín avanzou que, de non ser aceptada (como así ocorreu), pedirán a convocatoria doutro pleno cunha proposta de acordo “que poden aprobar todos”. Finalmente, ao non aceptarse a súa emenda, o grupo acabou por abandonar o pleno antes da votación, acusando o goberno local de convocar unha “farsa”, sen interese por chegar a un acordo de cidade.
“AXUSTE DE CONTAS”
Mentres, o portavoz do BNG, Xabier Pérez Igrexas, que tamén criticou que non se convocou á Xunta de Portavoces para chegar a un acordo sobre o texto a debate, lamentou que Caballero convertese o pleno extraordinario en “unha especie de axuste de contas”, con manifestacións cheas de “falsidades e insidias”, no que respecta ao goberno local nacionalista de Castrillo, que si deu “unha enérxica resposta” en favor do AVE de Vigo a Madrid.
Pérez Igrexas censurou tamén o intento do goberno local de “desviar a atención” do importante, que é a “discriminación” que supón postergar o AVE Vigo-O Porto por parte do actual Goberno central. “Fronte ao ruído oportunista, a cidade débese expresar, é o momento de grandes acordos e apelamos á responsabilidade. Non caben cambadelas partidistas, nin actos propagandísticos como quere Rueda (en alusión ao ‘acto cívico’ anunciado pola Xunta), nin novos plenos fantasma, nin tampouco concertos frívolos; é momento de estar á altura”, incidiu.
Por iso, o BNG presentou unha emenda para propor un único acordo: reclamar ao Goberno de España que axilice o AVE Vigo-O Porto para que se cumpra o prazo de 2030, e que reflicta nos Orzamentos Xerais do Estado as partidas necesarias. A emenda foi rexeitada por Caballero, que tampouco accedeu a votar a proposta do BNG “punto por punto”, por separado, de modo que os nacionalistas abstivéronse.
Deste xeito, o PSOE fixo valer a súa maioría absoluta para dar luz verde á proposta exposta polo alcalde, de demandar aos gobernos de España e Portugal o AVE Vigo-O Porto para 2030, de avanzar no Saída Sur e na que tamén se pide expresamente recoñecer os pasos dados polo goberno de Pedro Sánchez e esixir do PP e o BNG que “pidan perdón” polas súas posicións de paralización ou silencio ante decisións que relegaban á cidade a quedar sen esa conexión.