O Consello de Contas de Galicia publicou este mércores un informe crítico sobre a xestión da construción e concesión do Hospital Álvaro Cunqueiro de Vigo. Segundo o Informe de Fiscalización, a Xunta de Galicia podería ter aforrado máis de 470 millóns de euros se optara por licitar a obra e os servizos do centro hospitalario por separado en lugar de facelo conxuntamente, como finalmente se decidiu.
O informe, que consta de máis de 300 páxinas, sinala que “a opción máis vantaxosa” tería sido separar os contratos de obras e servizos, o que se tería traducido nun aforro significativo. “En termos económicos, a alternativa da licitación da obra por unha banda e a licitación de contratos de servizos por outra, é máis eficiente que o contrato de concesión realizado, xa que se poderían alcanzar resultados similares a un menor custo”, declara Contas.
A diferenza estimada entre a proxección de pagos das dúas opcións sería de aproximadamente 382 millóns de euros sen IVE e 470 millóns de euros con IVE, o que implica unha diferenza en termos de valor actual neto (VAN) de máis de 133 millóns de euros sen IVE.
Análise Insuficiente e Decisións Cuestionables
O Consello de Contas critica que a Xunta optou por esta forma de contrato “sen unha análise comparativa previo en termos de eficiencia e eficacia”. O contrato de concesión incluíu non só a construción do hospital, senón tamén a prestación de servizos non sanitarios, estendidos ao Hospital Meixoeiro e ao Nicolás Peña, pese a que estes últimos non implicaban ningunha actividade construtiva.
O organismo tamén destacou que o Estudo de Viabilidade completo foi substituído polo Estudo de Viabilidade Económico-Financeira, o cal non era suficiente considerando a magnitude económica do proxecto. “A actuación é un dos investimentos con maior impacto económico levado a cabo pola Administración autonómica, polo que non se sustenta a simplificación deste trámite administrativo”, conclúe Contas.
Modificacións e Reducións de Superficie
Ademais, o informe sinala varios cambios significativos nos planos iniciais, incluíndo a redución da superficie útil hospitalaria despois de adxudicar o contrato. En total, deixáronse sen executar case 11.000 metros cadrados inicialmente previstos e, posteriormente, reduciron outros 11.972 metros cadrados.
Estas modificacións, segundo Contas, poñen de manifesto unha “planificación insuficiente” e violan os principios de igualdade, non discriminación, concorrencia e transparencia que deben rexerse en calquera contratación pública.
Eficacia e Resultados Non Alcanzados
No que respecta á eficacia do investimento, Contas conclúe que o hospital non logrou alcanzar completamente os obxectivos fixados, como o número de camas previsto e outros obxectivos relacionados con instalacións e procesos asistenciais. “Non se logrou alcanzar as 2.000 camas no total do Complexo Hospitalario Universitario de Vigo (Chuvi) como se recollía na memoria de xustificación do centro”, detalla o informe.
Propostas de Mellora
O Consello de Contas propuxo diversas recomendacións para futuros proxectos similares, entre as que destaca realizar unha planificación “idónea” antes de iniciar o expediente de contratación e levar a cabo análises comparativas sólidas para garantir a xestión eficiente do gasto público. Tamén recomendou evitar a substitución de estudos de viabilidade completos por estudos económico-financeiros.
Implantación dos Medicamentos CAR-T
Noutra orde de cousas, Contas tamén publicou un informe sobre a xestión dos novos medicamentos de terapia avanzada CAR-T en Galicia, subliñando a necesidade de potenciar a produción propia destes tratamentos e impulsar programas de formación e investigación na materia.
Desde a súa implantación a finais de 2018, 60 pacientes galegos foron tratados con terapias CAR-T, aínda que se solicitaron un total de 96 tratamentos. En liña coas súas recomendacións, Contas insta ao Sergas a mellorar a capacidade de produción e a seguir fortalecendo a formación e investigación en terapias avanzadas.