InicioCulturaIolanda Zúñiga, escritora viguesa: "Hai temas que os autores non tocan por...

Iolanda Zúñiga, escritora viguesa: “Hai temas que os autores non tocan por medo á represalia do público”

"Os relatos son amantes e a novela un matrimonio", defende a autora.

PUBLICADO O

- Advertisement -

Iolanda Zúñiga vén de presentar oficialmente a súa novela “Natura”, pola editorial Galaxia. Un gran momento para entrevistala desde Xornal de Vigo, pese a que a obra xa saíra en decembro: “O alento da literatura non ten que ver coa rapidez, é algo de longo percorrido”, resume.

“A cousa está fatal, sobre todo para o libro en galego”, lamenta. Segundo a Asociación Galega de Editoras, só o 4% dos galegos escolle libros escritos nesta lingua. “O galego está en perigo de extinción”, advirte a escritora viguesa.

Vivir da escrita semella misión imposible: “Os únicos que poden sacar algo son os que van sumando de conferencias, artigos de prensa, recitais, charlas… pero de vender libros o dubido. Ou iso ou gañan premios, que normalmente favorecen a determinadas temáticas”.

“Estase caendo no didactismo na arte en xeral, poñer o politicamente correcto por riba da arte, hai temas que os autores non tocan por medo á represalia do público. Pero entón, que facemos con Bukowski, con Siniestro Total, e tantos outros, que foron totalmente incorrectos?”, reflexiona.

Iolanda Zúñiga/ Miguel Núñez

En 2010 gañou o premio Xerais pola novela ‘Periferia’, cunha historia centrada nos suburbios brasileiros: “Defendo que é miña mellor obra, incluso coa frustración de saber que non a vou superar. Era un tema que me fascinaba, nun lugar que sempre quixen coñecer, déronse unhas condicións que dificilmente se repetirán. Ademais, falaba moito da música brasileira, tan presente desde a miña infancia”.

‘Periferia’ son 500 páxinas sen puntos e aparte: “Intentaba describir o ritmo frenético da cidade, asfixiar aos lectores. E estaba escrita nunha mestura de galego e xerga brasileira. Foi arriscado, tivo éxito de crítica pero non se correspondeu coas vendas. É difícil de ler”.

Iolanda Zúñiga/ Miguel Núñez

Nestes días tenta compaxinar o seu labor de autora co traballo como camareira, algo que, recoñece, resulta complicado: “E unha cousa é escribir relato e outra novela. Os relatos son amantes e a novela un matrimonio. Os amantes excitan, pero xa vas ao seguinte. Pero no matrimonio tes que estar presente día tras día. É moi difícil construír unha novela traballando cinco días á semana”.

Presentación do libro de Iolanda Zúñiga/ Miguel Núñez

Defende a forma sobre o contido para esta arte: “Creo que a historia é o de menos, o que importa é a maneira de contar. Podes narrar como un home viaxa en bus, e facelo xenial. Calquera tema pode valer para a literatura, o máis absurdo, vulgar e cotiá”.

Iolanda leva 5 libros publicados, o primeiro con 25 anos, xa se define como ‘escritora tardía’: “Nada escribira antes, agás a lista da compra. Comecei como unha terapia persoal, algo co que sanarme, pura comunicación, a ver se atopo alguén que me entende”.

Anteriormente fixera teatro a nivel ‘amateur’: “Na literatura non tes que chegar a acordos con ninguén, como nun grupo teatral ou musical, que hai que consensuar e debatir. Na literatura xa podes esnafrarte só”.

Iolanda Zúñiga/ Miguel Núñez

Primeiro foron relatos breves, logo un poemario, despois chegou a novela ‘Periferia’ e o éxito de crítica, á que seguiu un período de ‘sequía creativa’ que durou 8 anos. Si escribía, pero non culminaba as obras para publicalas. Entón decidiu acometer o que define como ‘suicidio laboral’ e deixar o traballo. Así foi como chegaron as súas seguintes dúas obras, agora este ‘Natura’ (Galaxia, 2018).

Sobre os best-seller, ironiza: “Eu sinto envexa de non dominar a técnica para vender moito, e con esa pasta poder facer logo un libro que me entusiasme. A verdade é que non me produciría pracer escribir a ese xeito, pero tampoco coñezo as ferramentas”.

Iolanda Zúñiga/ Miguel Núñez

O seu derradeiro libro está baseado nunha novela que lle abraiou, ‘A estrada’ de Cormac McCarthy, adaptado á gran pantalla con Viggo Mortensen. Neste senso, recoñece grandes influencias para a súa obra no cine e tamén na música, cos cantautores e as súas letras, destacando por riba de todos a Silvio Rodríguez.

Lamenta que agora se valoren aspectos “extra artísticos”, estéticos, “que un teña Instagram, cousas dese tipo. Non é honesto. Rosalía ten talento, pero todo o que a rodea é o 50%”.

ÚLTIMAS

A xuíza acorda o arquivo da causa contra o detido na rúa Mestre Montes por agredir supostamente á súa nai cun garfio

A xuíza de instrución 2 de Vigo acordou o sobresemento e arquivo das actuacións...

Detidos dous homes na rúa Cánovas del Castillo por supostos roubos con forza no interior de 15 coches estacionados

Axentes da Policía Nacional da Comisaría de Vigo detiveron a dous homes como presuntos autores de...

Detido na rúa Uruguai tras lesionar a unha viandante, á que golpeou cunha lata de cervexa, causándolle un corte na tempa

Axentes da Policía Local de Vigo detiveron a un home de 45 anos de idade, J.K.V.,...

O goberno de Vigo rexeita debater unha moción urxente sobre as festas

O grupo municipal do PSOE de Vigo rexeitou este luns debater unha moción de...