A Fiscalía leva a xuízo o cobro “abusivo” das peaxes da AP-9 na ponte de Rande

Demanda a devolución dos pagos e que se declaren "nulos" nas autoestradas se o servizo non se presta en condicións "satisfactorias".

A AP-9 ao seu paso pola ponte de Rande. EUROPA PRESS - Arquivo

A Fiscalía reclamará a Audasa a devolución das peaxes cobradas na zona da ponte de Rande durante a realización das obras de ampliación da AP-9 e o pago dunha indemnización que duplique o seu custo nun xuízo que se celebrará a partir deste martes no Xulgado do Mercantil número 1 de Pontevedra.

Segundo sostivo o Ministerio Público, que en decembro de 2018 presentou a demanda colectiva que deu lugar ao comezo do procedemento ordinario, “a execución dunhas obras entre os puntos quilométricos 145,180 e 151,080 afectou de forma relevante e constante ao tráfico na autoestrada, especialmente na contorna da ponte de Rande”.

Ademais, sinalou que esta situación “favoreceu a aparición de embotellamentos e retencións, os cales se sucederon de forma constante e cotiá” durante a execución das obras. Con todo, o Ministerio Fiscal apuntou que “se mantivo o cobro íntegro da peaxe en todo momento” e mesmo “se incrementou a partir do día 1 de xaneiro de 2018”. Así, remarcou que a subida do custo das peaxes tivo lugar “tras unha inauguración das obras que se realizou o 30 de decembro de 2017” a pesar de que “se continuaron realizando traballos similares na calzada con posterioridade a esa data”.

Adicionalmente, a Fiscalía lembrou que durante o período no que levou a cabo a actuación, comprendido entre febreiro de 2015 e xuño de 2018, Audasa calculou que tiveron lugar “77 millóns de tránsitos” na zona, así como que os vehículos lixeiros xeraron unha recadación próxima aos 90 millóns de euros.

“PRÁCTICA ABUSIVA”

O Ministerio Fiscal considerou como unha “práctica abusiva” o cobro íntegro da peaxe por parte de Audasa “a pesar de ter completa constancia” de que non se pode prestar o servizo en condicións “normais”. Por este motivo, demandará que se declare “nula” a práctica consistente en “cobrar integramente a peaxe” da autoestrada “sen moderar ou eliminar o seu importe” cando non se poida prestar o servizo “en condicións suficientemente satisfactorias de fluidez e/ou seguridade do tráfico”.

Así mesmo, durante o xuízo, o Ministerio Público reclamará que se condene a Audasa cesar actuacións similares que poida levar a cabo e a non realizalas no futuro. Tamén avogará por que a concesionaria da Autoestrada do Atlántico reintegre aos usuarios os importes das peaxes abonadas durante a realización das obras e os intereses xerados desde esas datas, así como que asuma o pago dunha indemnización “consistente no dobre do importe da peaxe”.

A asociación En-Colectivo, que se adheriu á demanda colectiva, tamén esixirá á concesionaria da AP-9 a devolución das peaxes cobradas durante a realización das obras e o interese xerado ata a data, que, segundo calculou a entidade, supoñen un importe duns 200.000 euros.

DEMANDA COLECTIVA

En concreto, o procedemento iniciouse despois de que, en decembro de 2018, a Fiscalía de Pontevedra presentase unha demanda colectiva que foi admitida a trámite polos xulgado días despois.

Posteriormente, en setembro de 2019, Autoestradas do Atlántico opúxose á mesma mediante un escrito no que argumentou que a afección ao tráfico durante a execución dos traballos era “ineludible”, e que fose “máis fácil e menos custoso se as obras se executaron pechando a autoestrada ao tráfico”.

No entanto, a concesionaria asegurou que cumpriu todas as “obrigacións” que asumira nesa actuación. Tamén defendeu que a execución dunha “obra de interese público” non se debe cualificar como “práctica abusiva” e que tampouco se lle pode responsabilizar de incumprir o seu contrato cos usuarios da autoestrada.

Audasa tamén subliñou a existencia dunha vía alternativa libre de peaxe (mediante a utilización da N-550 e a N-554), a pesar da que os usuarios “optaron libremente e con pleno coñecemento da existencia das obras” por circular pola ponte de Rande.

PERSONACIÓN DO MINISTERIO

Mentres, o Ministerio de Transportes, Mobilidade e Axenda Urbana, a través da Avogacía do Estado, solicitou recentemente personarse na causa, petición que foi aceptada e trasladada ás partes para que presenten as alegacións que consideren correspondentes polo xulgado.

Como consecuencia, o Ministerio Público presentou un recurso de reposición contra a resolución que acorda ter por personada á Avogacía Xeral do Estado na causa ao entender que “se cingue estritamente ao ámbito da explotación comercial da infraestrutura pola concesionaria, desde a perspectiva civil e privada das súas relacións cos usuarios”.

Pola súa banda, En-Colectivo criticou que a Avogacía do Estado solicitase personarse na causa “a escasos días do inicio da vista principal” –a petición notificouse o pasado 28 de xaneiro– e considerou “precluído o trámite” dada “a fase do procedemento xudicial”. Ademais, denunciou que o Goberno argumentase no seu escrito de personación que Audasa “cumpriu como concesionaria, non vulnerando norma ningunha de contratación pública”.