O risco de colapso de pontes é “real e irá a máis”. Así se expón nun artigo publicado este martes na revista Nature no que un equipo internacional de especialistas, entre eles a profesora e investigadora da Universidade de Vigo Belén Riveiro e tres investigadores da Universitat Politécnica de Valencia, advirte da elevada probabilidade de que os danos a este tipo de infraestruturas intensifíquense debido a múltiples factores.
En concreto, estas pontes, polos que día a día cruzan centos de miles de persoas, están sometidos á deterioración dos materiais cos que foron construídos, á evolución dos vehículos e os trens que os cruzan (con cargas moito maiores das que se consideraban cando foron concibidos) ou á presenza cada vez máis habitual de fenómenos meteorolóxicos extremos.
Por iso, os autores deste estudo urxen abordar os retos aos que se enfronta a enxeñaría estrutural, debido aos xa vividos colapsos de pontes como o de Francis Scott Key de Baltimore (Estados Unidos de América) o pasado mes de marzo.
Así, piden medidas que garantan a seguridade deste tipo de infraestruturas que, ao seu xuízo, deben pasar pola incorporación de novas tecnoloxías de monitorización estrutural que permitan avaliar en tempo real as condicións de seguridade “tal como ocorre noutras industrias como a da automoción ou a aviación”.
Ademais, tamén solicitan a actualización e a armonización da normativa de deseño e avaliación, “xa que a maioría dos códigos e estándares de seguridade actuais están centrados no deseño de pontes novas, non en avaliar a seguridade dos envellecidos”.
No artigo, analizan as principais causas que provocan colapsos de pontes, destacando as accidentais, que son “moi difíciles de predicir e obrigan a ter medidas de mitigación tales como o establecemento de áreas de protección que impidan que vehículos poidan chegar a chocar con elementos estruturais críticos”, explica Riveiro, segundo recolle o Diario da Universidade de Vigo (DUVI).
Con todo, segundo ela, as estatísticas demostran que a maior parte dos colapsos son consecuencia da falta de mantemento ou á sobrecarga da estrutura, como ocorreu en 2018 no viaduto de Polcevera, en Génova (Italia), que causou a morte de 43 persoas.
“Neste contexto é onde se atopan os grandes desafíos da enxeñaría de pontes, dado que existe unha gran incerteza sobre as condicións reais futuras nas que estarán a traballar estas pontes”, engadiu a investigadora da UVigo.